Çerez Örnek
canlı destek

Yükseköğretim Kurumları Tarafından, 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (f) Bendi Kapsamında Yapılacak İhalelere İlişkin Karar


 

Karar Sayısı: 2003/6554
( 30.12.2003 tarih ve 25332 sayılı Resmi Gazetede yayınlanmıştır.)
 

 

YükseköÄŸretim kurumları tarafından, 4734 sayılı Kamu Ä°hale Kanununun 3 üncü maddesinin (f) bendi kapsamında yapılacak ihalelere iliÅŸkin ekli Esaslar'ın yürürlüÄŸe konulması; Kamu Ä°hale Kurumunun uygun görüÅŸüne dayanan Milli EÄŸitim Bakanlığı'nın 19/11/2003 tarihli ve 29147 sayılı yazısı üzerine, anılan Kanunun geçici 4 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu'nca 1/12/2003 tarihinde kararlaÅŸtırılmıştır.

 
BÄ°RÄ°NCÄ° BÖLÜM
Genel Hükümler



Amaç

Madde 1- Bu Esasların amacı, 4734 sayılı Kamu Ä°hale Kanunu'nun 3 üncü maddesinin (f) bendi uyarınca yürütülen ve desteklenen araÅŸtırma-geliÅŸtirme projeleri için gerekli mal ve hizmetlerin alımlarında uygulanacak esas ve usulleri belirlemektir.


Kapsam

Madde 2- Bu Esaslar, üniversite ve yüksek teknoloji enstitüleri tarafından Kamu Ä°hale Kanunu'nun 3 üncü maddesinin (f) bendi kapsamında yürütülen ve desteklenen araÅŸtırma-geliÅŸtirme projelerinin ihtiyacı olan her türlü taşınır ve taşınmaz mal alımları ve projenin gereÄŸi olan her türlü hizmet alımlarına iliÅŸkin faaliyetleri kapsar.


Hukuki dayanak

Madde 3- Bu Esaslar, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu Ä°hale Kanunu'nun 3 üncü maddesinin (f) bendi ile geçici 4 üncü maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

 
Tanımlar
Madde 4-
4734 sayılı Kanunda tanımı yapılanlar dışında, bu Esaslarda geçen tanımlardan;

YükseköÄŸretim Kurulu: 2547 sayılı YükseköÄŸretim Kanunu'nun 6 ncı maddesinde tanımlanan yükseköÄŸretim üst kuruluÅŸunu,
Ä°dare: Ä°haleyi yapan üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsünü,
Rektör: Ä°haleyi yapan üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü rektörünü,
Yönetim Kurulu: Üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü yönetim kurulunu,
Proje Yöneticisi: Projeyi teklif eden, hazırlanmasından, yürütülmesinden sorumlu olan öÄŸretim üyeleri ile doktora, tıpta uzmanlık ya da sanatta yeterlik eÄŸitimini tamamlamış araÅŸtırmacıları,
AraÅŸtırmacı: Bilimsel araÅŸtırma projesinin yürütülebilmesi için proje yöneticisi tarafından proje ekibinde gösterilen öÄŸretim elemanını,
AraÅŸtırma Projesi: Tamamlandığında sonuçları ile alanında bilime evrensel veya ulusal ölçülerde katkı yapması, ülkenin teknolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkı saÄŸlaması beklenen bilimsel içerikli, yükseköÄŸretim kurumu içi ve/veya dışı, ulusal ve/veya uluslararası kurum veya kuruluÅŸların katılımıyla da yapılabilecek bilimsel araÅŸtırma ve teknolojik araÅŸtırma projelerini,
GeliÅŸtirme Projesi: AraÅŸtırma ve teknolojik araÅŸtırma projelerinden elde edilmiÅŸ sonuçlardan, faydalı araç, gereç, malzeme, hizmet veya ürün, yöntem, süreç, sistem ve üretim
teknikleri oluÅŸturulması, teknolojik problemlerin çözümlenmesi veya mevcut teknolojilerin daha da geliÅŸtirilmesine yönelik veya teknoloji transferi ve/veya adaptasyonu içeren projeleri,
Mal: Ä°dare tarafından yürütülen ve desteklenen araÅŸtırma-geliÅŸtirme projeleri kapsamında satın alınan her türlü taşınır ve taşınmaz mal ve hakları,
Hizmet: Ä°dare tarafından yürütülen ve desteklenen araÅŸtırma-geliÅŸtirme projeleri kapsamında
yapılacak hizmetleri,
Tedarikçi: Mal alımı ihalesine teklif veren gerçek veya tüzel kiÅŸileri veya bunların oluÅŸturdukları ortak giriÅŸimleri,
Hizmet sunucusu: Hizmet alımı ihalesine teklif veren gerçek veya tüzel kiÅŸileri veya bunların oluÅŸturdukları ortak giriÅŸimleri,
Danışman: Danışmanlık yapan, bilgi ve deneyimini Ä°darenin yararı için kullanan, danışmanlığını yaptığı iÅŸin yüklenicileri ile hiçbir organik baÄŸ içinde bulunmayan, Ä°dareden danışmanlık hizmeti karşılığı dışında hiçbir kazanç saÄŸlamayan ve danışmanlık hizmetlerini veren hizmet sunucularını,
Aday: Ön yeterlik için baÅŸvuran gerçek veya tüzel kiÅŸileri veya bunların oluÅŸturdukları ortak giriÅŸimleri,
Ortak giriÅŸim: Ä°haleye katılmak üzere birden fazla gerçek veya tüzel kiÅŸinin aralarında yaptıkları anlaÅŸma ile oluÅŸturulan iÅŸ ortaklığı veya konsorsiyumları,
Ä°stekli: Mal veya hizmet alımları ihalesine teklif veren tedarikçi veya hizmet sunucusunu,
Yerli istekli: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı gerçek kiÅŸiler ile Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuÅŸ tüzel kiÅŸilikleri,
Yüklenici: Üzerine ihale yapılan ve sözleÅŸme imzalanan istekliyi,
Ä°hale yetkilisi: Ä°hale ve harcama yapma yetki ve sorumluluÄŸuna sahip kiÅŸiyi,
Ä°hale dokümanı: Ä°hale konusu mal ve hizmet alımı iÅŸlerinde; isteklilere talimatları da içeren idari ÅŸartnameler ile yaptırılacak iÅŸin projesini de kapsayan teknik ÅŸartnameler, sözleÅŸme tasarısı ve gerekli diÄŸer belge ve bilgileri,
Ä°hale: Bu Esaslarda yazılı usul ve ÅŸartlarla mal veya hizmet alımlarının istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip sözleÅŸmenin imzalanması ile tamamlanan iÅŸlemleri,
Teklif: Bu Esaslara göre yapılacak ihalelerde isteklinin Ä°dareye sunduÄŸu fiyat teklifi ile deÄŸerlendirmeye esas belge ve/veya bilgileri,
Belli istekliler arasında ihale usulü: Ön yeterlik deÄŸerlendirmesi sonucunda Ä°dare tarafından davet edilen isteklilerin teklif verebildiÄŸi usulü,
Pazarlık usulü: Bu Esaslarda belirtilen hallerde kullanılabilen ve Ä°darenin ihale konusu iÅŸin teknik detayları ile gerçekleÅŸtirme yöntemlerine ve/veya fiyatı isteklilerle görüÅŸtüÄŸü usulü,
DoÄŸrudan temin: Bu Esaslarda belirtilen hallerde ihtiyaçların, Ä°dare tarafından davet edilen isteklilerle teknik ÅŸartların ve fiyatın görüÅŸülerek doÄŸrudan temin edilebildiÄŸi usulü,
SözleÅŸme: Mal veya hizmet alımlarında Ä°dare ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaÅŸmayı,
ifade eder.


Temel Ä°lkeler

Madde 5- Ä°dare, bu Esaslara göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eÅŸit muameleyi, güvenirliÄŸi, gizliliÄŸi, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun ÅŸartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını saÄŸlamakla sorumludur.

 

Aralarında kabul edilebilir doÄŸal bir baÄŸlantı olmadığı sürece mal ile hizmet alımı bir arada ihale edilemez.

Bütünlük arz eden mal veya hizmet alımları kısımlara bölünemez.
ÖdeneÄŸi bulunmayan hiçbir iÅŸ için ihaleye çıkılamaz.
 
 
Ä°KÄ°NCÄ° BÖLÜM
Uygulama Ä°lkeleri
Parasal limitle
r

Madde 6- Bu Esasların;

a-      20 nci maddesinin (f) bendinin uygulanmasında kullanılacak parasal limit, 4734 sayılı Kamu Ä°hale Kanunu'nun 21 inci maddesinin (f) bendi için belirlenen limitin üç katını aÅŸmamak üzere,
b-     37 nci maddesi ile 21 inci maddesinin (d) bendinin uygulanmasında kullanılacak parasal limit, 4734 sayılı Kamu Ä°hale Kanunu'nun 22 nci maddesinin (d) bendinde diÄŸer idareler için belirlenen tutarın üç katını aÅŸmamak üzere,
c-      34 üncü maddesinin uygulanmasında kullanılacak parasal limit, 4734 sayılı Kamu Ä°hale Kanunu'nun 8 inci maddesinin (a) bendinde belirtilen tutarı aÅŸmamak üzere,
her yıl YükseköÄŸretim Kurulu tarafından ayrı ayrı belirlenir.
İhale komisyonlarının oluşumu
Madde 7- Ä°hale yetkilisi; biri baÅŸkan olmak üzere, ikisinin ihale konusu iÅŸin uzmanı olması ÅŸartıyla, Bütçe Dairesi BaÅŸkanı veya görevlendireceÄŸi bir personelin katılımıyla kurulacak en az beÅŸ ve tek sayıda kiÅŸiden oluÅŸan ihale komisyonunu, yedek üyeler de dahil olmak üzere görevlendirir.
Ä°haleyi yapan Ä°darede ihale konusu iÅŸin uzmanının bulunmaması halinde, bu Esaslar kapsamındaki idarelerden komisyona üye alınabilir.
Gerekli incelemeyi yapmalarını saÄŸlamak amacıyla ihale iÅŸlem dosyasının birer örneÄŸi, ilan veya daveti izleyen üç gün içinde ihale komisyonu üyelerine verilir.
Ä°hale komisyonu eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları çoÄŸunlukla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Komisyon baÅŸkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.
Ä°hale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon baÅŸkan ve üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır.


Ä°hale Yetkilisi

Madde 8- 2547 sayılı YükseköÄŸretim Kanunu'nun 57 nci maddesi gereÄŸince ihale yetkilisi Rektördür. Rektör bu yetkisini yardımcılarına ve genel sekretere devredebilir.


İhale işlem dosyası

Madde 9- Ä°halesi yapılacak her iÅŸ için bir iÅŸlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada ihale yetkilisinden alınan onay belgesi ve eki yaklaşık maliyete iliÅŸkin hesap cetveli, ihale dokümanı, ilan metinleri, adaylar veya istekliler tarafından sunulan baÅŸvurular veya teklifler ve diÄŸer belgeler, ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale süreci ile ilgili bütün belgeler bulunur. Ä°hale iÅŸlem dosyaları ihaleyi yapan birimin sorumluluÄŸundadır.

 


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İhaleye Katılım Kuralları


Yaklaşık maliyet

Madde 10- Mal veya hizmet alımlarının ihalesi yapılmadan önce Ä°darece, her türlü fiyat araÅŸtırması yapılarak katma deÄŸer vergisi hariç olmak üzere yaklaşık maliyet belirlenir ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde gösterilir ve bu yaklaşık maliyetin ihale sonuçlanıncaya kadar gizliliÄŸi korunur. Sınai ve teknolojik zorunlulukların gerektirdiÄŸi haller; 20 nci maddenin (e) bendine göre yabancı ülkelerden yapılacak alımlar ile doÄŸrudan temin usulüyle yapılan ihalelerde, ihale yetkilisinin onayı alınmak suretiyle yaklaşık maliyet tespit edilmeden ihale yapılabilir.


İhaleye katılımda yeterlik kuralları

Madde 11- İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:
a- Ekonomik ve mali yeterliÄŸin belirlenmesi için;
1.    Bankalardan temin edilecek isteklinin mali durumu ile ilgili belgeler,
2.    Ä°steklinin bilançosu veya bilançosunun gerekli görülen bölümleri,
3.    Ä°steklinin iÅŸ hacmini gösteren toplam cirosu veya ihale konusu iÅŸ ile ilgili taahhüdü altındaki ve bitirdiÄŸi iÅŸ miktarını gösteren belgeler.
b- Mesleki ve teknik yeterliÄŸin belirlenmesi için;
1.      Ä°steklinin, mevzuatı gereÄŸi ilgili odaya kayıtlı olarak faaliyette bulunduÄŸunu ve teklif vermeye yasal olarak yetkili olduÄŸunu kanıtlayan belgeler,
2.      Ä°steklinin ihale konusu iÅŸ veya benzer iÅŸlerde; mal ve hizmet alımları için son beÅŸ yıl içinde kamu veya özel sektörde sözleÅŸme bedelinin en az %70'i oranında gerçekleÅŸtirdiÄŸi veya % 50'si oranında denetlediÄŸi veyahut yönettiÄŸi Ä°darece kusursuz
kabul edilen benzeri iÅŸlerle ilgili deneyimini gösteren belgeler,
3.      Ä°steklinin üretim ve/veya imalat kapasitesine, araÅŸtırma-geliÅŸtirme (AR-GE) faaliyetlerine ve kaliteyi saÄŸlamasına yönelik belgeler,
4.      Ä°steklinin organizasyon yapısına ve ihale konusu iÅŸi yerine getirmek için yeterli sayıda ve nitelikte personel çalıştırdığına veya çalıştıracağına iliÅŸkin bilgi ve/veya belgeler,
5.      Ä°hale konusu iÅŸleri yürütecek teknik personelin eÄŸitimi ve mesleki niteliklerini gösteren belgeler,
6.      Ä°hale konusu iÅŸin yerine getirilebilmesi için gerekli görülen tesis, makine, teçhizat ve diÄŸer ekipmana iliÅŸkin belgeler,
7.      Ä°stekliye doÄŸrudan baÄŸlı olsun veya olmasın, kalite kontrolden sorumlu olan ilgili teknik personel veya teknik kuruluÅŸlara iliÅŸkin belgeler,
8.      Ä°darenin talebi halinde doÄŸruluÄŸu teyit edilmek üzere, tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları ve/veya fotoÄŸrafları.
Ä°hale konusu iÅŸin niteliÄŸine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik deÄŸerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliÄŸe iliÅŸkin ilan veya davet belgelerinde belirtilir.
Aşağıda belirtilen durumlardaki istekliler ihale dışı bırakılır:
a-      Ä°flas eden, tasfiye halinde olan, iÅŸleri mahkeme tarafından yürütülen, konkordato ilan eden, iÅŸlerini askıya alan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan,
b-     Ä°flası ilan edilen, zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan,
c-      Türkiye'de kesinleÅŸmiÅŸ sosyal güvenlik prim borcu olan,
d-     Türkiye'de kesinleÅŸmiÅŸ vergi borcu olan,
e-      Ä°hale tarihinden önceki beÅŸ yıl içinde, mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı kararıyla hüküm giyen,
f-       Ä°hale tarihinden önceki beÅŸ yıl içinde, ihaleyi yapan Ä°dareye yaptığı iÅŸler sırasında iÅŸ veya meslek ahlakına aykırı faaliyetlerde bulunduÄŸu bu Ä°dare tarafından tespit edilen,
g-      Ä°hale tarihi itibarıyla, mevzuatı gereÄŸi kayıtlı olduÄŸu oda tarafından mesleki faaliyetten men edilmiÅŸ olan,
h-      Bu maddede belirtilen bilgi ve belgeleri vermeyen veya yanıltıcı bilgi ve/veya sahte belge verdiÄŸi tespit edilen,
i-        12 nci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiÄŸi halde ihaleye katılan,
j-       17 nci maddede belirtilen yasak fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilen.


İhaleye katılamayacak olanlar

Madde 12- AÅŸağıda sayılanlar doÄŸrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri veya baÅŸkaları adına hiçbir ÅŸekilde ihalelere katılamazlar:
a-      4734 sayılı Kamu Ä°hale Kanunu ve diÄŸer kanunlardaki hükümler gereÄŸince geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan ve organize suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar.
b-     Ä°lgili mercilerce hileli iflas ettiÄŸine karar verilenler.
c-      Ä°haleyi yapan Ä°darenin ihale yetkilisi kiÅŸileri ile bu yetkiye sahip kurullarda görevli kiÅŸiler.
d-     Ä°haleyi yapan Ä°darenin ihale konusu iÅŸle ilgili her türlü ihale iÅŸlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve onaylamakla görevli olanlar.
e-      (c) ve (d) bentlerinde belirtilen ÅŸahısların eÅŸleri ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri.
f-       (c), (d) ve (e) bentlerinde belirtilenlerin ortakları ile ÅŸirketleri (bu kiÅŸilerin yönetim kurullarında görevli bulunmadıkları veya sermayesinin %10'undan fazlasına sahip olmadıkları anonim ÅŸirketler hariç).
Ä°hale konusu iÅŸin danışmanlık hizmetlerini yapan yükleniciler bu iÅŸin ihalesine katılamazlar.
Aynı ÅŸekilde, ihale konusu iÅŸin yüklenicileri de o iÅŸin danışmanlık hizmeti ihalelerine katılamazlar.
Bu yasaklar, bunların ortaklık ve yönetim iliÅŸkisi olan ÅŸirketleri ile bu ÅŸirketlerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları ÅŸirketleri için de geçerlidir.
Ä°haleyi yapan Ä°dare bünyesinde bulunan veya Ä°dare ile ilgili her ne amaçla kurulmuÅŸ olursa olsun vakıf, dernek, birlik, sandık gibi kuruluÅŸlar (döner sermaye iÅŸletmeleri hariç) ile bunların kurmuÅŸ oldukları veya ortak oldukları ÅŸirketler bu idarelerin ihalelerine katılamazlar.
Bu yasaklara raÄŸmen ihaleye katılan istekliler ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin deÄŸerlendirilmesi aÅŸamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.


Ä°hale süreleri

Madde 13- DoÄŸrudan temin usulünün uygulandığı alımların dışında kalan mal ve hizmet alımı iÅŸlerinde ihaleye katılacak isteklilere tekliflerini hazırlayabilmeleri için pazarlık usulü ile ihalelerde en az üç, belli istekliler arasındaki ihalelerde en az on gün süre verilir. Ä°dareler ihale konusu iÅŸleri gerektiÄŸinde isteklilere gazete ilanı ile de duyurabilir. Bu durumda ilanın hangi gazetelerde ve hangi tarihlerde yayınlanacağı, Ä°dare tarafından tespit edilir.


Ortak giriÅŸimler

Madde 14- Ortak giriÅŸimler birden fazla gerçek veya tüzel kiÅŸi tarafından iÅŸ ortaklığı veya konsorsiyum olarak iki türlü oluÅŸturulabilir. Ä°ÅŸ ortaklığı üyeleri, hak ve sorumluluklarıyla iÅŸin tümünü birlikte yapmak üzere, konsorsiyum üyeleri ise, hak ve sorumluluklarını ayırarak iÅŸin kendi uzmanlık alanlarıyla ilgili kısımlarını yapmak üzere ortaklık yaparlar. Ä°ÅŸ ortaklığı her türlü ihaleye teklif verebilir. Ancak idareler, iÅŸin farklı uzmanlıklar gerektirmesi durumunda, ihaleye konsorsiyumların teklif verip veremeyeceÄŸini ihale dokümanında belirtir. Ä°hale aÅŸamasında ortak giriÅŸimden kendi aralarında bir iÅŸ ortaklığı veya konsorsiyum yaptıklarına dair anlaÅŸma istenir. Ä°ÅŸ ortaklığı anlaÅŸmalarında pilot ortak, konsorsiyum anlaÅŸmalarında ise koordinatör ortak belirtilir. Ä°halenin iÅŸ ortaklığı veya konsorsiyum üzerinde kalması halinde, sözleÅŸme imzalanmadan önce noter tasdikli iÅŸ ortaklığı veya konsorsiyum sözleÅŸmesinin verilmesi gerekir. Ä°ÅŸ ortaklığı anlaÅŸma ve sözleÅŸmesinde, iÅŸ ortaklığını oluÅŸturan, gerçek veya tüzel kiÅŸilerin taahhüdün yerine getirilmesinde müÅŸtereken ve müteselsilen sorumlu oldukları, konsorsiyum anlaÅŸma ve sözleÅŸmesinde ise konsorsiyumu oluÅŸturan gerçek veya tüzel kiÅŸilerin, iÅŸin hangi kısmını taahhüt ettikleri ve taahhüdün yerine getirilmesinde koordinatör ortak aracılığıyla aralarındaki koordinasyonu saÄŸlayacakları belirtilir.


Alt yükleniciler

Madde 15- Ä°hale konusu iÅŸin özelliÄŸi nedeniyle ihtiyaç görülmesi halinde, ihale aÅŸamasında isteklilerden alt yüklenicilere yaptırmayı düÅŸündükleri iÅŸleri belirtmeleri, sözleÅŸme imzalamadan önce de alt yüklenicilerin listesini Ä°darenin onayına sunmaları istenebilir. Ancak bu durumda, alt yüklenicilerin yaptıkları iÅŸlerle ilgili sorumluluÄŸu yüklenicinin sorumluluÄŸunu ortadan kaldırmaz.


Ä°hale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi

Madde 16- Ä°darenin gerekli gördüÄŸü veya ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduÄŸunun tespit edildiÄŸi hallerde ihale saatinden önce ihale iptal edilebilir.
Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiÄŸi isteklilere hemen yazıyla duyurulur. Ä°halenin iptal edilmesi halinde, verilmiÅŸ olan bütün teklifler reddedilmiÅŸ sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir. Ä°halenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce Ä°dareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
Ä°halenin iptal edilmesi durumunda, iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.


Yasak fiil veya davranışlar

Madde 17- İhalelerde aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:
a-      Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar saÄŸlama, anlaÅŸma, irtikap, rüÅŸvet suretiyle veya baÅŸka yollarla ihaleye iliÅŸkin iÅŸlemlere fesat karıştırmak veya buna teÅŸebbüs etmek.
b-     Ä°steklileri tereddüde düÅŸürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaÅŸma teklifinde bulunmak veya teÅŸvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak.
c-      Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek, kullanmak veya bunlara teÅŸebbüs etmek.
d-     Alternatif teklif verebilme halleri dışında, ihalelerde bir istekli tarafından kendisi veya baÅŸkaları adına doÄŸrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten birden fazla teklif vermek.
e-      12 nci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiÄŸi halde ihaleye katılmak.
Bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında 4734 sayılı Kamu Ä°hale Kanunu'nun Dördüncü Kısmında belirtilen hükümler uygulanır.

 
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İhale Usulleri ve Uygulaması


Uygulanacak ihale usulleri

Madde 18- İdarelerce mal veya hizmet alımları ihalelerinde aşağıdaki usullerden biri uygulanır:

a-     Belli istekliler arasında ihale usulü.
b-     Pazarlık usulü.
c-     DoÄŸrudan temin.
Belli istekliler arasında ihale usulü

Madde 19- Belli istekliler arasında ihale usulü, yapılacak ön yeterlik deÄŸerlendirmesi sonucunda Ä°darece davet edilen isteklilerin teklif verebildiÄŸi usuldür.
Bu usule göre yapılacak ihalelerde adayların baÅŸvurularını hazırlayabilmeleri için en az on iÅŸ günü süre tanınarak ön yeterlik ilanı yapılır.
11 inci maddeye uygun olarak belirlenen ve ön yeterlik dokümanı ile ön yeterlik ilanında belirtilen deÄŸerlendirme kriterlerine göre adayların ön yeterlik deÄŸerlendirmesi yapılır. Belirtilen asgari yeterlik koÅŸullarını saÄŸlayamayanlar yeterli kabul edilmez. Yeterli olduÄŸu tespit edilen bütün adaylara tekliflerini hazırlayabilmeleri için Ä°darece en az on gün süre verilerek ihaleye davet mektubu gönderilir.
Ön yeterlik deÄŸerlendirmesi sonucunda yeterli bulunmayan adaylara da yeterli bulunmama gerekçeleri yazılı olarak bildirilir. Ä°ÅŸin niteliÄŸine göre rekabeti engellemeyecek ÅŸekilde 11 inci maddeye uygun olarak belirlenen ve ihale dokümanı ile davet mektubunda belirtilen deÄŸerlendirme kriterlerine göre tekliflerin deÄŸerlendirmesi yapılarak ihale sonuçlandırılır. Ä°haleye davet edilebilecek aday sayısı ile teklif veren istekli sayısının üçten az olması halinde ihale yetkilisinin onayı alınarak ihale iptal edilir.
Teklif veren istekli sayısının üçten az olması nedeniyle ihalenin iptal edilmesi durumunda, ihale dokümanı gözden geçirilerek varsa hatalar ve eksiklikler giderilmek suretiyle, ön yeterliÄŸi tespit edilen bütün istekliler tekrar davet edilerek ihale sonuçlandırılabilir.


Pazarlık usulü

Madde 20- AÅŸağıda belirtilen hallerde pazarlık usulü ile ihale yapılabilir:
a-      Belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan ihale sonucunda aday veya istekli çıkmaması,
b-     DoÄŸal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya Ä°dare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması,
c-      Savunma, güvenlik ve istihbarat ile ilgili araÅŸtırma projeleri ile projeleri sipariÅŸ eden milli savunma ve güvenlik birimlerinin belirlediÄŸi mühimmat, silah, malzeme, teçhizat, yazılım ve sistem üretimi ile ilgili mal ve hizmet alımları,
d-     Ä°hale konusu mal veya hizmet alımlarının özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve mali özelliklerinin gerekli olan netlikte belirlenememesi,
e-      Özellikleri dolayısıyla yabancı ülkelerden tedariki ihale yetkilisince uygun görülen mal ve hizmet alımları,
f-       Her yıl YükseköÄŸretim Kurulu tarafından, bu ihale usulünün uygulanmasına iliÅŸkin olarak tespit edilen parasal limiti aÅŸmayan mal veya hizmet alımları.
Bu usul, iÅŸin nitelik ve gereÄŸine göre Ä°darece davet edilen üç veya daha çok istekliden yazılı teklif almak ve bedel üzerinde pazarlık yaparak anlaÅŸmak suretiyle yapılır. Pazarlığın yapılışı, teklifler ve üzerine ihale yapılanın tercih nedenleri komisyon kararında gösterilir.
(a), (b) ve (e) bentlerine göre yapılacak ihaleler hariç olmak üzere, bu usulde yapılan ihalelerde teklif veren istekli sayısının üçten az olmaması gerekir. Ancak, iÅŸin nitelik ve gereÄŸine göre istekli sayısının üçten az olması halinde ihale yapılır ve bu durum gerekçeli olarak ihale kararında açıklanır. (e) bendine göre yapılacak ihaleler için ÅŸartname düzenlenmesi, yaklaşık maliyet tespit edilmesi, ilan yapılması, teminat alınması, sözleÅŸme yapılması Ä°darenin takdirindedir.


DoÄŸrudan temin

Madde 21- AÅŸağıda belirtilen hallerde yaklaşık maliyet tespit edilmeden ihtiyaçlar doÄŸrudan temin usulü ile alınabilir.
a-      Ä°htiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kiÅŸi tarafından karşılanabileceÄŸinin tespit edilmesi.
b-     Sadece gerçek veya tüzel tek kiÅŸinin ihtiyaç ile ilgili özel bir hakka sahip olması.
c-      Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun saÄŸlanması için ilk alımı izleyen üç yıl içinde ihtiyaç duyulan yedek parça, ek malzeme veya hizmetin ilk alım yapılanın dışında baÅŸka gerçek veya tüzel kiÅŸiden temin edilememesi.
d-     YükseköÄŸretim Kurulu tarafından, bu ihale usulünün uygulanmasına iliÅŸkin olarak tespit edilecek parasal limiti aÅŸmayan mal ve hizmet alımları.
e-      Ä°htiyaca uygun taşınmaz malın kiralanması.
f-       Ä°htiyacın üniversiteler ve kamu kuruluÅŸlarından saÄŸlanabilir olması.
g-      Ä°dare bünyesinde kurulmuÅŸ döner sermaye iÅŸletmeleri tarafından bilfiil üretilen mal ve hizmetler.
(a), (b), (c) ve (f) bentlerine göre, tekliflerin hazırlanması için yeterli süre tanınmak suretiyle davet edilecek istekli ile Ä°darenin ihtiyaçlarını en uygun ÅŸekilde karşılamak amacıyla teknik ÅŸartlar ve fiyat üzerinde görüÅŸme yapılarak ihtiyaçlar temin edilir.
(d) ve (g) bentlerinin uygulanması halinde, ihale komisyonu kurulmadan satın alma birimince piyasa araÅŸtırması yapılarak ihtiyaçlar temin edilir. Bu alımlarda fatura, ihale yetkilisi tarafından imzalanır; (e) bendinin uygulanması halinde de piyasada fiyat araÅŸtırması yapılması zorunludur.

 
BEŞİNCÄ° BÖLÜM
Ön YeterliÄŸin Ä°lanı, Ä°hale Dokümanının Verilmesi


Ön yeterlik ilanlarında bulunması zorunlu hususlar

Madde 22- Ön yeterlik ilanında aÅŸağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a-      Ä°darenin adı, adresi, telefon ve faks numarası.
b-     Ä°halenin adı, niteliÄŸi, türü, konusu.
c-      Ä°halenin miktarı.
d-     Mal alımı ihalelerinde teslim yeri, hizmet alımı ihalelerinde ise iÅŸin yapılacağı yer.
e-      Ä°hale konusu iÅŸin baÅŸlama ve bitirme tarihi.
f-       Ön yeterliÄŸe katılabilme ÅŸartları ve istenilen belgelerin neler olduÄŸu ve bu Esasların 11 inci maddesi dikkate alınarak istenilen belgelerin neler olduÄŸu.
g-      Ön yeterlik deÄŸerlendirmesinde uygulanacak kriterler.
h-      Ä°halenin sadece yerli isteklilere açık olup olmadığı ve yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanıp uygulanmayacağı.
i-        Ön yeterlik dokümanının nerede görülebileceÄŸi ve hangi bedelle alınacağı.
j-       Ön yeterlik baÅŸvurusunun sunulacağı yer ile son baÅŸvuru tarih ve saati.
k-     Ä°haleye konsorsiyumların teklif verip veremeyeceÄŸi.
Bu maddedeki hükümlere uygun olmayan ilanlar geçersizdir. Bu durumda, ilan bu maddeye uygun bir ÅŸekilde yenilenmedikçe ön yeterlik deÄŸerlendirmesi yapılamaz.


Ä°hale ve ön yeterlik dokümanının içeriÄŸi ve idari ÅŸartnamede yer alması zorunlu hususlar

Madde 23- Ä°hale dokümanında; isteklilere talimatları da içeren idari ÅŸartnameler ile yaptırılacak iÅŸin projesini de kapsayan ve talep eden proje yöneticisi tarafından hazırlanan ve imzalanan teknik ÅŸartnameler, sözleÅŸme tasarısı ve gerekli diÄŸer belge ve bilgiler bulunur. Ön yeterlik dokümanında ise adaylarda aranılan ÅŸartlara, ön yeterlik kriterlerine ve gerekli diÄŸer belge ve bilgilere yer verilir.
Ä°dari ÅŸartnamede ihale konusuna göre asgari aÅŸağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a- Ä°ÅŸin adı, niteliÄŸi, türü ve miktarı, hizmetlerde iÅŸ tanımı.
b-     Ä°darenin adı, adresi, telefon ve faks numarası.
c-     Ä°hale usulü, ihale tarih ve saati ile tekliflerin nereye verileceÄŸi.
d-     Ä°steklilere talimatlar.
e-     Ä°steklilerde aranılan ÅŸartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri.
f-       Ä°hale dokümanında açıklama isteme ve yapılma yöntemleri.
g-     Tekliflerin geçerlilik süresi.
h-      Ä°haleye konsorsiyumların teklif verip veremeyeceÄŸi, ihale konusu iÅŸin tamamına veya bir kısmına teklif verilmesinin mümkün olup olmadığı, mal alımı ihalelerinde alternatif teklif verilip verilemeyeceÄŸi, verilebilecekse alternatif tekliflerin nasıl deÄŸerlendirileceÄŸi.
i-       Ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderlerinden hangisinin teklif fiyatına dahil olacağı.
j-       Tekliflerin alınması, açılması ve deÄŸerlendirilmesinde uygulanması gereken ve bu Esaslarda belirtilen usul ve esaslar.
k-     Ä°hale kararının alınmasından sözleÅŸmenin imzalanmasına kadar uygulanması gereken ve bu Esaslarda belirtilen usul ve esaslar.
l-        Ä°halenin sadece yerli isteklilere açık olup olmadığı ve yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanıp uygulanmayacağı.
m-    Teklif ve sözleÅŸme türü.
n-      Geçici ve kesin teminat oranları ile teminatlara ait ÅŸartlar.
o-     Ä°hale saatinden önce ihalenin iptal edilmesinde Ä°darenin serbest olduÄŸu.
p-     Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesinde Ä°darenin serbest olduÄŸu.
r-       Ä°hale konusu iÅŸin baÅŸlama ve bitirme tarihi, yapılma yeri, teslim ÅŸartları ve gecikme halinde alınacak cezalar.
s-      Ödeme yeri ve ÅŸartlarıyla avans verilip verilmeyeceÄŸi, verilecekse ÅŸartları ve miktarı ile sözleÅŸme konusu iÅŸler için eÄŸer ödenecekse fiyat farkının ne ÅŸekilde ödeneceÄŸi.
t-     Süre verilebilecek haller ve ÅŸartları ile sözleÅŸme kapsamında yaptırılabilecek iÅŸ artışları ile iÅŸ eksiliÅŸi durumunda karşılıklı yükümlülükler.
u-   Vergi, resim ve harçlar ile sözleÅŸme ile ilgili diÄŸer giderlerin kimin tarafından ödeneceÄŸi.
v-   Sigorta sorumluluÄŸuna iliÅŸkin ÅŸartlar.
y-      Denetim, muayene ve kabul iÅŸlemlerine iliÅŸkin ÅŸartlar.
z-      AnlaÅŸmazlıkların çözümü.
 

Ä°hale ve ön yeterlik dokümanının verilmesi

Madde 24- Ä°hale ve ön yeterlik dokümanı Ä°darede bedelsiz görülebilir. Ancak, ön yeterlik veya ihaleye katılmak isteyen isteklilerin, ilan veya davet yazısında belirtilmesi halinde bu dokümanı satın almaları zorunludur. Doküman bedeli, basım maliyetini aÅŸmayacak ve rekabeti engellemeyecek ÅŸekilde Ä°dare tarafından tespit edilir.


Ä°hale dokümanında deÄŸiÅŸiklik veya açıklama yapılması

Madde 25- Ä°lan yapıldıktan sonra ihale dokümanında deÄŸiÅŸiklik yapılmaması esastır. DeÄŸiÅŸiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve iÅŸ yeniden aynı ÅŸekilde ilan olunur.
Ancak, ilan yapıldıktan veya ihaleye çıkıldıktan sonra, tekliflerin hazırlanmasını veya iÅŸin gerçekleÅŸtirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin Ä°darece tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde, ihale dokümanında deÄŸiÅŸiklikler yapılabilir. Yapılan bu deÄŸiÅŸikliklere iliÅŸkin ihale dokümanının baÄŸlayıcı bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden en az üç iÅŸ günü öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek ÅŸekilde ihale dokümanı alanların tamamına gönderilir. Zeyilname ile yapılan deÄŸiÅŸiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere en fazla yirmi gün zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi halinde, teklifini bu düzenlemeden önce vermiÅŸ olan isteklilere tekliflerini geri çekerek, yeniden teklif verme imkanı saÄŸlanır.
Ayrıca, istekliler tekliflerini hazırlarken ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak son teklif verme gününden üç gün öncesine kadar yazılı olarak açıklama talep edebilir. Bu talebin Ä°darece uygun görülmesi halinde yapılacak açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı alan bütün isteklilere son teklif verme gününden önce bilgi sahibi olmalarını temin edecek ÅŸekilde ve açıklama talebinde bulunan istekli belirtilmeksizin yazılı olarak gönderilir.

 
ALTINCI BÖLÜM
Tekliflerin DeÄŸerlendirilmesi



Tekliflerin hazırlanması ve sunulması

Madde 26- Belli istekliler arasında ihale usulünde, teklif mektubu, geçici teminat da dahil olmak üzere ihaleye katılabilme ÅŸartı olarak istenilen bütün belgeler zarfa konulur. Teklifler istekliler tarafından ad-soyad/ticaret unvanı belirtilmek suretiyle imzalanır. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligat adresi, Ä°darenin adı ve teklifin hangi iÅŸe ait olduÄŸu yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve kaÅŸelenir.
Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiÄŸinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması zorunludur.
Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında Ä°dareye verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar Ä°dareye ulaÅŸması ÅŸarttır. Postadaki gecikme nedeniyle iÅŸleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.
Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hali hariç, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve deÄŸiÅŸtirilemez.


Tekliflerin alınması ve açılması

Madde 27- Ä°hale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiÅŸ olduÄŸu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye baÅŸlanır.
Ä°steklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatların usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler bir tutanakla tespit edilir. Ä°stekliler ile teklif fiyatları açıklanır. Bu iÅŸlemlere iliÅŸkin olarak hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aÅŸamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilemez. Teklifi oluÅŸturan belgeler düzeltilemez veya tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca deÄŸerlendirilmek üzere oturum kapatılır.


Tekliflerin deÄŸerlendirilmesi

Madde 28- Ä°hale komisyonunun talebi üzerine, Ä°dare tekliflerin incelenmesi, karşılaÅŸtırılması ve deÄŸerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir ÅŸekilde teklif fiyatında deÄŸiÅŸiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan ÅŸartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.
Tekliflerin deÄŸerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduÄŸu veya teklif mektubu ile talep edilmiÅŸ ise, geçici teminatı usulüne uygun olmadığı ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin deÄŸerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını deÄŸiÅŸtirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerin eksik olması veya belgelerde önemsiz bilgi eksikliÄŸi bulunması halinde, Ä°darece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik belge veya bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede eksik belge veya bilgileri tamamlamayan istekliler deÄŸerlendirme dışı bırakılır.
Bu ilk deÄŸerlendirme ve iÅŸlemler sonucunda belgeleri eksiksiz olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı deÄŸerlendirilmesine geçilir. Bu aÅŸamada, isteklilerin ihale konusu iÅŸi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ÅŸartlara uygun olup olmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri deÄŸerlendirme dışı bırakılır.
En son aÅŸamada, isteklilerin teklif mektubu eki cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı kontrol edilir. Teklif edilen fiyatları gösteren teklif mektubu eki cetvelde çarpım ve toplamlarda aritmetik hata bulunması halinde, isteklilerce teklif edilen birim fiyatlar esas alınmak kaydıyla, aritmetik hatalar ihale komisyonu tarafından resen düzeltilir. Yapılan bu düzeltme sonucu bulunan teklif isteklinin esas teklifi olarak kabul edilir ve bu durum hemen istekliye yazı ile bildirilir. Ä°stekli düzeltilmiÅŸ teklifi kabul edip etmediÄŸini tebliÄŸ tarihini izleyen üç iÅŸ günü içinde yazılı olarak bildirmek zorundadır. Ä°steklinin düzeltilmiÅŸ teklifi kabul etmediÄŸini süresinde bildirmesi veya bu süre içinde herhangi bir cevap vermemesi halinde, teklifi deÄŸerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatı gelir kaydedilir.
 
>>>

 


Ege Ãœniversitesi

EGE ÃœNÄ°VERSÄ°TESÄ°